1 op de 7 Nederlanders heeft een burn-out of burn-out verschijnselen

Het is tijd om te herstellen

Mensen die een burn-out krijgen, hebben de meest geweldige eigenschappen. Het zijn harde werkers, ze zijn loyaal en heel begaan met hun omgeving. Ze zijn simpelweg te lang over hun grenzen gegaan. That’s it

Herstellen van een burn-out heeft tijd nodig. En jij neemt de tijd die jij nodig hebt. ​​​​​​​
Ik coach je richting je herstel tijdens vier specifieke fases:

K.O. - Opkrabbelen – Staan - Opnieuw richting bepalen > Kiezen

Ervaar je dat je niet meer terug naar een oude versie van jezelf kunt? Misschien is dat wel een buitengewoon positief gegeven! Herstellen van een burn-out kan zeker. Tijdens het herstel gaat het erom dat je aandacht besteedt aan je lichaam, geest én hart. Alles houdt verband met alles. Het tempo van herstel zal voor iedereen net even anders zijn, daar sluit het coachingstraject op aan, uitgaande van de vier fases. 

De meest krachtige resultaten ontstaan altijd wanneer jij het heft in eigen handen neemt. Dus laat je niet overeind helpen of pushen. Opkrabbelen, dat stuk, doe je zelf. Daarmee bedoel ik niet dat je geen support kan gebruiken. Vrienden, familie, dierbaren zijn een belangrijke schakel in het herstel. Tenslotte ben je de hele controle over je leven kwijt. Ik neem de situatie zoals jij die wenst als uitgangspunt en doel van het coachingstraject.

4 Fases van burn-out

1* Knock-out 
Je ging onderuit middenin de arena. Je wilt opstaan, maar het gaat niet. Het gaat simpelweg niet meer. Om je heen zie je de wereld door bewegen, je kunt niet meer helder denken en je lichaam lijkt een kortsluiting te hebben gehad.

2* Opkrabbelen
Voorzichtig kom je weer een beetje overeind, steunend, op je handen en knieën, je voeten weer terug op de grond. Uiterst langzaam kom je overeind. Je richt je op, op wat eigenlijk?,

3* Staan
Het duizelt je en je bevindt je in een 'Twilight-Zone'. Je onderzoekt je lichaam, voelt waar de kwetsuren zitten. ook in je hart, je geest. Veegt het zand van je kleren. Hebt nog geen richting. Nog weinig focus. Maar... je staat!

4* Kiezen
En kijkt weer om je heen. Je merkt dat je blikveld is verschoven. Niet alleen de mensen op de tribune van je arena zie je, de hele wereld zie je. De grond, de lucht. Je overziet het panorama. Je ziet ook jezelf. Een stip middenin je eigen cirkel; jouw arena. En met dit overzicht kun je kiezen, kiezen welke kant jij op wilt gaan. Jij bepaalt jouw richting, vanuit jouw waarden. Opnieuw richting bepalen = kiezen. 


Ik geloof dat je in principe over genoeg kennis, kracht en kwaliteiten beschikt om uit de burn-out op te krabbelen. Stapje voor stapje. Onderwerpen die aanbod komen zijn: 
*Klachtenreductie
*Oplossingsgerichte therapie (ACT) 
*Omgang met ontspannen, vrije tijd en conflict
Én het maken van een 'logboek', wat jouw dient om de positieve effecten van het behandeltraject te behouden en jouw in staat stelt de 'tools' en het verworven inzicht op de juiste momenten in te zetten. 

Wil je informatie over dit coachingstraject, vul dan het contactformulier in, of lees hier verder: 

Wanneer je voelt dat je tijdens de coronacrisis niet goed in staat bent te ontspannen en je vanuit thuiswerken, voortdurend 'aan' staat, lees dan de column van Japje-d. Bouma op NRC.nl Je bent niet de enige. Je bent wel de enige die goed voor jezelf kan zorgen. 

Nog meer lezen? Hieronder mijn persoonlijke verhaal.










You may also like

Back to Top