CIRCUS | Foto Diederik de Groot
Als regisseur werk ik graag vanuit verschillende disciplines die gelijkwaardig zijn aan elkaar. Vurig en vanuit maatschappelijke aandacht zoek ik naar het spanningsveld tussen muziek en tekst. Soms neemt muziek alle ruimte, soms taal, het spel, en soms ontstaat er magie; muziektheater in haar meest volledige intentie. Deze dynamiek en afwisseling is waar ik van houd. Zoals de afwisseling tussen een gevaarlijk stuk en een stuk vol plezier. Als weldenkend mens, zie ik het als mijn plicht positieve krachten te bundelen en inzichten teweeg te brengen als maker. Voor mij gaat dit altijd over de toeschouwer ‘uit te laten stappen’. Vastgeroeste veronderstellingen, patronen, gebruiken laten plaats maken voor sympathie. En bovenal compassie.
Aanzetten tot ideeën, stimuleren, en het creëren van verbindingen tussen mensen uit verschillende disciplines; daar houd ik van. Een Wintersprookje  is daar weer een prachtig voorbeeld van. Vanuit mijn rol als artistiek leider van Theater M-Lab, stelde ik een creatief sprookjes/dream team samen. Een team wat gretig aan de slag ging om op mijn verzoek, A Winter's Tale van Shakespeare te bewerken naar een jeugdtheatervoorstelling. Met wel zeer oorspronkelijke liedjes van Jan Groenteman en regie in handen van Marije Gubbels. Vanuit de gedachte dat grote mensen hele stomme fouten kunnen maken en een tweede kans verdienen. 
Als casting director was ik verantwoordelijk voor Ciske de Rat, de Musical met muziek van Henny Vrienten en Sunset Boulevard met Simone Kleinsma, Pia Douwes en Antonie Kamerling. Evita, Petticoat en meer. 

Dierbare producties van eigen hand 
Pyramus and Thisbe een barok opera van John Frederick Lampe. Een muur tussen twee geliefden en muziek die rockt. Maakte ik samen met geweldige cast. Klassieke zangers en musici voor onder meer Festival Oude Muziek Utrecht. Wat kan ik zeggen? Een van de leukste voorstellingen die ik ooit maakte. Soms valt alles samen. De liefde voor de partituur, het verhaal, de vormgeving, het concept: een stuk in een stuk. Zodat de geliefden opnieuw naar hun wereld kunnen kijken.

Ja Zanna, Nee Zanna een vrolijke gay-good musical, roze, over de top en je bij de kloten grijpend. Een bewerking van Zanna Don’t van Tim Acito, een off-Broadway productie. Gemaakt voor M-Lab. Muzikale leiding Menno Theunissen, choreografie Guillermo Blinker.  Ja Zanna, nee Zanna gaat over vrijheid, recht, democratie en gelijkwaardigheid. Wie van ons heeft niet geknoeid met een gebroken hart, geworsteld met zijn identiteit, met vooroordelen, met vriendschap en liefde? 

Sylvia, ik probeer me haar voor te stellen eigen theatertekst naar aanleiding van de beeldvorming van Sylvia Plath en haar geliefde en echtgenoot, dichter Ted Hughes. Ted Hughes en Sylvia Plath vormen het beroemdste liefdespaar uit de moderne westerse literatuur. Connie Palmen schreef paar jaar later vanuit dezelfde thematiek het boek Jij zegt het. Samen met Jolanda van de Berg maakte ik een intens schouwspel op locatie van een jonge Sylvia in het hiernamaals. Sander de Bie als een pianospelende Ted Hughes.

A Little Night Music van Stephen Sondheim, gebaseerd op de film van Ingmar Bergman Smiles of a Summernight. Met studenten Muziektheater Fontys conservatorium. Een stuk wat  geschreven is voor veertigers en vijftigers. Ik liet de studenten onze versie spelen vanuit hun hemelbestormende energie en gretigheid, zowel voor het vak alsook voor de liefde. Jongeren die vinden dat de ouderen er maar een zooitje van maken. En aan het einde alsnog met een milde blik kunnen kijken naar die maffe veertigers en hun scheidingen; dwazen in de liefde zijn we allemaal.

CIRCUS is gebaseerd op de roman They shoot horses, don’t they? (1935) van Horace McCoy en de gelijknamige cultfilm uit 1969 van Sidney Pollack (die negen Oscar nominaties kreeg) met Jane Fonda in de hoofdrol. Acteurs zoals Daniel Boissevain, Christine van Stralen en David Lucieer, spelen samen met dansers en een band, het publiek dicht op hun huid. We zijn pas iemand als we gezien en gehoord worden. We achten het als hoogste goed. Identiteit is belangrijker dan ooit. Erkend worden is een verslavende behoefte. Dit uit zich in een groot openhartigheids circus waar alles gereduceerd wordt tot hapklaar tussendoortje. Geen verbeeldingskracht, maar REALITY. Script Eva Gouda, muziek Helge Slikker.

Seizoen 2018-2019:

Spiegelingen, Friese Liedjes en Argentijnse Tango. Achteraf kijken we met andere ogen naar de plek waar we vandaan komen, onze wortels; ons huis. Familie en landschap. Melancholie uit het Noorden en Zuiden.
 Friese Liedjes & Argentijnse Tango 
"Melancholie van de Argentijnse tango vertolkt in het Fries.
Een combinatie die zich verrassend innemend laat mengen. Zoals de band
tussen zang en spel van Kay en Sieta. Zij voelen elkaar subliem aan."
*****


Neem gerust contact met me op, of stuur een mail naar info@sietakeizer.nl
Sieta Keizer


Een Wintersprookje | Foto Diederik de Groot

You may also like

Back to Top